L'antiga educació romana
descansa sobre la noció fonamental del respecte al costum ancestral, el
anomenat mos maiorum. Revelar aquest costum a la joventut és la tasca
essencial de l'educador.
El marc de tal formació és la
família. La família és el mitjà natural on ha de créixer i formar-se el xiquet.
Fins i tot en l'època de l'Imperi, quan la instrucció col·lectiva a l'escola és
ja un costum arrelat des de molt temps enrere, es discuteixen encara els
avantatges i els inconvenients de tots dos sistemes, i no sempre es renuncia al
vell mètode que retenia els xiquets a la casa familiar.
En roma no es confia
l'educació del xic a un esclau, sinó que és la mare mateixa la que educa el seu
fill. Quan la mare no n'hi havia prou per a exercir aquesta funció, es triava
com institutriu dels fills de la casa a alguna parenta venerable, d'edat
madura. Des dels set anys endavant el xic s'allibera de la direcció exclusiva
de les dones i passava a dependre de son pare. Les filles, en canvi, romanien
més temps a casa, a l'ombra de la seua mare, dedicades a filar la llana i als
treballs domèstics. Com que no podien participar en els actes de la vida
pública, no es considerava important que reberen la mateixa educació que els
xics.
L'educació familiar concloïa
cap als setze anys. L'adolescent es despullava de la toga brodada i de les
altres insígnies que simbolitzaven la infància, i vestia des d'aquest mateix
moment la toga viril. Encara que des d'aquest instant ja es comptava entre els
ciutadans, la seva formació encara no s'havia completat: abans de començar el
seu servei militar havia de consagrar normalment un any a l’anomenat tirocinium
fori (l’aprenentatge de la vida publica).
Llevat d'excepcions, no era ja
el pare el que s'encarregava d'això, sinó algun vell amic de la família, algun
polític carregat d'anys, d'experiència i d'honors. Al cap de l'any acabava el tirocinium fori i el jove romà partia
per enrolar-se en l'exèrcit. El joves nobles continuaven seguint-li els passos
a algun polític d'èxit. El mateix passava amb la carrera militar. Durant el
primer any es prestava servei com a soldat ras, i al cap d'un temps deixaven de
ser soldats per servir com a oficials de l'estat major.
Resum tret de STANLEY F.
BONNER (1984), La educación en la antigua
Roma, Barcelona y HENRY-IRENEE MARROU (1971), Historia de la educación en la antigüedad, Madrid.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.