Entre els tres tipus d'escoles
que existien a Roma destaca en primer lloc l'escola primària en la qual els
xiquets, acompanyats per un esclau (paedagogus),
ingressaven als set anys i era coneguda com el Ludus litterarius.
L'escola no era un establiment
monumental: el magister es conformava amb un local (pérgula) preferentment
obert sobre els pòrtics del fòrum. La classe s'impartia gairebé a la
intempèrie. Els alumnes, asseguts en escambells sense respatllers, s'agrupaven
al voltant del mestre que s'asseia a la seua cathedra, situada a la
part alta d'una estrada.
El programa de l'escola
primària es basava en aprendre a llegir i escriure. Es començava per l'alfabet
i pel nom de les lletres. De les lletres es passava a les síl·labes i després a
les vocals aïllades. L'ensenyament de l'escriptura s'encarava simultàniament
amb la lectura.
Al costat de la lectura i de
la escriptura es trobava associada la recitació: els xiquets aprenien de
memòria textos breus, no només per formar el seu esperit sinó també per
exercitar la seua memòria.
Finalment, el càlcul. Aprendre
a calcular consistia en l'aprenentatge del vocabulari numèric. Se'ls ensenyaven
nombres, fraccions, ... I, per simplificar els comptes, usaven l'àbac.
Els nens romans solien
escriure sobre tauletes de cera (tabellae) i usaven uns punxons
afilats fets de ferro o bronze per escriure les lletres, fent petites incisions
a la suau cera de la taula. El punxó s’anomenava stilus, i tenia un extrem
pla per poder esborrar.
Resum tret de STANLEY F.
BONNER (1984), La educación en la antigua
Roma, Barcelona y HENRY-IRENEE MARROU (1971), Historia de la educación en la antigüedad, Madrid.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.